Jó tudni

Szeretnénk, ha tisztában lennél az alapfogalmakkal. Így könnyebb beszélgetnünk, ha megkeresel minket. És ezzel az összefoglalóval mindenkinek kéznél van minden, amit az arculatról, grafikai tervezésről, márkaépítésről tudni érdemes. Dióhéjban.

A fogalomtárat folyamatosan bővítjük!

ARCULAT

Mi az arculat vagy corporate identity (CI)?

Az arculat a cég, szervezet, vagy brand befelé és kifelé irányuló önábrázolását és magatartását jelenti. Fontos, hogy ez egy tervezett, tudatosan felépített és használt rendszer szerint valósuljon meg. Az arculaton a cég vagy márka személyisége kell, hogy tükröződjön – vizuálisan és magatartás, kommunikácós téren egyaránt. Az arculat tehát az a kép, amit magunkról alkottunk, és megjelenítünk a külvilág, az ügyfeleink, partnereink felé.

Miért kell arculat?

  • Azonosítja és megkülönbözteti a brandet
  • Minősíti, elhelyezi a cégedet, termékedet, szolgálatásodat a piacon
  • Egységes vizuális és kommunikációs felületet ad

Az arculat vizuális elemei:

  • Logó
  • Betűtípus és színek
  • Másodlagos arculati elemek, például ikonok
  • Weboldal és közösségi média felületek
  • Névjegykártya, email aláírás
  • Csomagolás, szóróanyagok, ajándékok
  • Reklámfelületek – online és print
  • Iroda és céges autó dizájn
  • Munkatársak megjelenése

További elemek:

  • Szlogen
  • Szöveges tartalmak stílusa
  • Munkatársak kommunikációs stílusa
  • Tervezett PR tevékenység
ARCULATI KÉZIKÖNYV

Az arculati kézikönyv az arculati elemek és megjelenési formák szabályainak írásos és képi összefoglalója. Meghatározza az alkalmazott színeket (kódok), tipográfiát (betűtípusokat), grafikai elemeket, ezek egymáshoz való viszonyát, és az alkamazás szabályait. Online és offline kommunikációhoz nyújt segítséget, használatával a cég arculatának megfelelő kiadványok születhetnek akár több szakember bevonásával.

Ar arculati kézikönyv fő fejezeti a következők:

  • Bevezetés – misszió és brand bemutatása
  • Alap arculati elemek – logo, szlogen…
  • Színek
  • Tipográfia
  • Nyomtatványok – levélpapír, névjegykártya, számla…
  • Közösségi média megjelenések
  • Digitális média – weboldal, styleguide
  • Marketing anyagok – kiadványok, hírlevél, reklámfelületek, csomagolás…

Az arculati kézikönyv, ahogy minden brandig eszköz a megrendelő és a márka igényeihez igazított. Ez a legrészletesebb, és minden területre kiterjedő leírás az arculatról.

BRANDBOARD

A brandboard az arculat tömören, de igényesen és jól használhatóan tálalva. Egy elekronikus dokumentum – jellemzően PDF -, amiben a következők vannak:

  • cég logója, annak verziói (inverz, változó arányok, favicon stb.) és megjelenési formái (papíron, autón, képernyőn stb.)
  • minták, grafikai elemek, illusztrációk
  • színek, színpaletta
  • betűtípusok (elsődleges, másodlagos) – tipográfia
  • névjegykártya
  • opciósan levélpapír, flyer, banner stb.

A brandboard egy alap, amir építhető egy vállalkozás marketingje. Mindent tartalmaz, ami éppen szükséges, bővíthető. A vektorok formában (EPS, SVG, AI, CDR, PDF) kimentett grafikai elemekkel együtt bármilyen grafikus vagy kivitelező tud vele dolgozni.

De nem váltja ki a sokkal részletesebb elektronikus styleguide vagy a hagyományos arculati kézikönyv – brandbook – funkcióját.

BRIEF

Az arculatttervezés alapját egy vagy több körös beszélgetés adja a megrendelővel. Ekkor készítünk egy arculattervezési briefet, ami egy struktúrált feljegyzés, információ csomag a cégről, a termékről/szolgáltatásról, annak piacáról, az értékesítési modellről, konkurensekről, ügyfelekről és a jelenlegi arculatról (ha van).

A következő kérdésekre kell választ kapnunk egy brief összeállításához – a teljesség igénye nélkül:

  • Cég alapadatok
  • Cég víziója, küldetése, célja, motivációja
  • A cég erősségei, gyengeségei, lehetőségei, várható veszélyek
  • Ügyfelek, célcsoportok tulajdonságai, igényei
  • Ideális ügyfél profilja
  • A piac vizsgálata (konkurensek előnyei, különbözőségek és hasonlóságok)
  • Ha van arculata a cégnek, mik az előnyei, hátrányai, mik a visszajelzések, tapasztalatok
  • Van-e szlogenje a cégnek
  • Jövőkép, új termékek/szolgáltatások, inspirációk, minták…
FORMÁTUMOK, FÁJL TÍPUSOK

Az arculat elemeit különböző fájl formátumokban készítjük el, mentjük ki (exportáljuk) annak érdekében, hogy minden felületen, több programban is használható legyen. Alapvetően a raszteres (pixel alapú) vagy vektoros (koordináta alapú) formátumokat használunk. Utóbbiak alkamasak a korlátozások nélküli méretezésre, pontosan szerkesztettek.

Vektoros formátumok:

.ai .eps .pdf .cdr .svg

Raszteres formátumok:

.jpg .png .tiff .psd

A pdf formátum nagyon univerzális, pont ezért nem minden esetben csak vektoros elemeket tartalmaz (például beágyazott képek). A nyomdai kivitelezésben ezt használják, és szinte bármilyen eszközön megjeleníthető.

IMÁZS vagy IMIDZS

Az imázs vagy imidzs a rólunk – cégünkről, termékünkről, szolgáltatásunkról, márkánkról – másokban keltett benyomások összessége.

Mik befolyásolják az imázsunkat?

  • Cégünk belső tulajdonságai
  • Cégünk kifelé mutatott tulajdonságai (az előzőtől nagyon nem tud eltérni – maximum rövid távon)
  • Versenytársaink jellemői
  • A gazdasági, piaci környezet
  • Személyiségünk, a munkatársak viselkedése

Gyakran előkerül az imázsfilm, imidzsfilm fogalma, mely egy olyan mozgóképes bemutató anyag, amely a legjobb arcunkat, tulajdonságainkat mutatja be, akár művészi szinten szerkesztve – a néző érzelmeire hatva.

kisARCULAT

A kisarculat a belépő a „felismerhetőség” világába. A logó és az alap arculati elemek legelső megjelenési formáit tartalmazza. Például a szokásos és jellemző esetben egy névjegy, levélpapír formályában. De a digitális felületek világában ezt válthatja vagy kiegészítheti egy favicon, email aláírás, vagy facebook cover.

Amit tartalmaz:

  • logó
  • alap arculati elemek (színek, betűk)
  • névjegykártya / domainkártya / favicon
  • levélpapír /  email aláírás / Facebook cover
LOGÓ

Egy brand, a márka – vagy egy termék, egy szolgátatás – eszenciális azonosítója a logó. Ugyan önmagában egy logó nem elég az igazi érvényesüléshez, kell hozzá misszió, vizuális környezeti elemek… egy arculat. Ugyanakkor a logó alappillére a jó megjelenésnek.

Milyen típusai vannak?

  • logotípia – kizárólag betűket tartalmazó megoldás
  • monogram logó – a logotípiához hasonló, ám egy rövidítés, néhány betűből álló verzió
  • embléma – vizuális jel, mely szöveges tartalommal van kiegészítve (például címerek, autómárka jelek)
  • szimbólum – egyszerű, de azonosítható képi elem, melynek van elsődleges vagy bújtatott jelentéstartalma (ez jut eszünkbe ha logóról beszélünk)
  • absztrakt logó – képi logó, mely nem felismerhető alakzat, hanem egy elvont vagy jelentés nélküli forma
  • figurális logó – barátságos hatású illusztrált karakterre épülő megoldás
  • kombinált logó – egy képi elem és egy márkanév kombinációja
RESZPONZÍV

A reszponzivitás azt jeleni, hogy egy logo, grafikai elem, vagy weboldal méretben és technológiában alkamazkodik környezetéhez. A befogadó felület határozza meg azt, hogy az üzenet, amit közvetít éretelmezhető, olvasható, látható lesz vagy marad.

A weboldalak kialakításánál gyakran használt fogalom, miután egy site megjelenítése különböző eyzközökön, és méretben felbontásban, képarányban) történik. Ha egy weboldal reszponzív, akkor minden felbontásban és eszközön jól olvasható, látható, a felhasználói élmény az adott   eszközre optimalizált.

STYLEGUIDE

Az arculati styleguide az arculati kézikönyv digitális, „egyszerűsített” változata, ami a vizuális elemkre fókuszál. Az egyik a másik meglétét nem zárja ki. A sytleguide ugyan nem minden részletre kiterjedően fejti ki a cégarculatot, de minden alapető arculati elemet (elsődleges, másodlagos), típográfiát, színeket, és természetesen a logót, alkalmazási lehetőségeket, alapszabályokat tartalmaz. Jobban fókuszál a digitális megjelenésre, és mivel elektronikus ezért jobban alkalmas a változások, fejlesztések, bővítések lekövetésére.

Tartalma:

  • logó és verziói
  • elsődleges és másodlagos arculati elemek
  • tipográfia (betűtípusok és használatuk)
  • színek
  • digitális és nyomdai megjelenési formák, alapszabályok

További info itt.

Menü